سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ارزش نعمتها تنها از سنجش با ضدّشان شناخته می شود . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 86 فروردین 18 , ساعت 1:28 عصر
اتحاد ملی و انسجام اسلامی


  • بسم الله الرحمن الرحیم
    سال 1386 را رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای سال « اتحاد ملی و انسجام اسلامی » نامگذاری کرده اند. عنوان انتخاب شده برای سالی که اولین روز آن با سالروز هجرت پیامبر گرامی اسلام مصادف شده و بهار آن با بهار اسلام همراه است برای ملت ایران و امت اسلامی انگیزه آفرین خواهد بود. این عنوان از یکسو آحاد مردم و مسئولان را در چارچوب مصالح عمومی و منافع ملی به تلاش و تکاپو برای وحدت و همدلی تشویق خواهد کرد و از سوی دیگر زمینه ساز حرکتی مضاعف در جهت تقویت یکپارچگی ملت های مسلمان و ید واحده شدن امت اسلامی با هدف دفاع از کیان اسلام خواهد شد.
    هر چند « اتحاد ملی » در چارچوب مصالح داخلی و « انسجام اسلامی » در گستره جهان اسلام نیازهای همیشگی ملت ایران و ملت های مسلمان هستند و در محدوده های زمانی و مکانی نمی گنجند لکن شرایط کنونی کشور و منطقه ایجاب می کند توجه و تاکید بیشتری به این دو مقوله بسیار مهم و حیاتی شود. این توجه و تاکید باید در میدان عمل نیز خود را نشان دهند و نتایج واقعی و ملموسی برای آحاد مردم ایران و همه ملت های مسلمان در برداشته باشند.
    همانگونه که اشاره شد انتخاب عنوان « اتحاد ملی و انسجام اسلامی » با توجه به نیاز واقعی و شرایط خاص زمانی صورت گرفته است . دست های تفرقه افکن در داخل ایران و عوامل ضد وحدت در جهان اسلام اکنون بیش از هر زمان دیگری فعال شده اند و مقابله با آنها به هوشیاری و تلاشی مضاعف نیاز دارد.
    تکیه بر قومیت ها منافع شخصی و جناحی وابستگی ها و دلبستگی های مادی تنگ نظری ها بدبینی ها ناامیدی ها و تفسیرهای متحجرانه از دین و دین داری آفت های بزرگی هستند که امروزه اتحاد ملی را تهدید می کنند. دشمن نیز با استفاده از همین زمینه ها تلاش زیادی برای ایجاد تفرقه بعمل می آورد تا راه را برای تحقق اهداف شوم خود هموار نماید.
    در بخش مربوط به امت اسلامی تلاش دشمنان اسلام شدیدتر است . در سال گذشته که به برکت نام « پیامبر اعظم » گام هائی برای وحدت مسلمانان برداشته شد اژدهای هزار سر کینه توزی با اسلام نیز به خود جنبید و سرمایه و نیروی زیادی را برای کارشکنی بکار گرفت . متاسفانه در جهان اسلام نیز عده ای که منافع خود را در تفرقه و تشتت مسلمانان و جدائی ملت ها از همدیگر جستجو می کنند با دشمن همراهی نمودند و تا توانستند مانع تراشی کردند.
    در چنین شرایط ویژه ای وظیفه همه مسلمانان است که با هوشیاری تمام در برابر توطئه های دشمنان مشترک بایستند و هر اقدامی که می توانند برای خنثی کردن توطئه ها بعمل آورند و در جهت پیشبرد هدف مقدس « انسجام اسلامی » که توصیه قرآن کریم است و حیات امت اسلامی را تضمین می کند کوشا باشند. 


  • جمعه 86 فروردین 17 , ساعت 5:0 عصر
    راهکارهای ارتقای وحدت ملی / تحلیلی به مناسبت سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی /
    خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه : مطابق سالهای اخیر، سال 1386 از طرف رهبری انقلاب به عنوان سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی اعلام شد. انتخاب این عنوان برای سال جدید به جهت شرایط ویژه ای است که کشور ما در آن به سر می برد. در این مقال سعی داریم الزامات و راهکارهای ارتقای وحدت ملی را بررسی کنیم.
    به گزارش خبرنگار مهر، در هر ملتی وحدت و همبستگی مردم موجد تلاش مشترک برای دست یابی به اهداف ملی و مانع بروز طغیانها و کینه توزیها می شود. این مهم، راه رسیدن به سعادت را که غایت و نهایت محسوب می شود، فراهم می کند. از نظر لغوی وحدت به اتحاد تواق وهماهنگی است. با توجه به تعریف فوق می توان وحدت ملی را اشتراک همه افراد یک ملت در آمال و مقاصد خویش دانست به گونه ای که به منزله مجموعه واحدی به شمار آیند. اندیشمندان علوم سیاسی وحدت ملی را ازارکان قدرت سیاسی دانسته اند که از چگونگی واکنش مردم در دفاع از منافع عمومی ومصالح کشور حکایت می کند.

    دورکیم جامعه شناس فرانسوی وحدت و یگانگی را انسجام گروهی نامیده است.  دو نوع انسجام گروهی وجود دارد : انسجام مکانیکی وانسجام ارگانیکی. هر گروه یا واحدی که ازهمکاری خود به خودی برخوردار باشد، دارای انسجام مکانیکی و هر واحدی به همکاری آگاهانه دست بیابد، انسجام ارگانیک خواهد داشت. اما وحدت در سطح واحدهای بزرگتر مانند ملت به این معنا است که اعضای جامعه فعالیتهای خود را درهمبستگی وپیوند متقابل و درجهت رسیدن به اهداف مشترک انجام دهند. وفاق و وحدت اجتمایی بدین معناست که شهروندان به طور عام بر سر اعتقادات و ارزشهای مشترک تفاهم وهمکاری داشته باشند.

    البته یگانگی و وحدت امری مطلق نیست چرا که دستبابی به چنین وضعیتی نه ممکن است و نه مطلوب. کثرت گرایی و چندگانگی از واقعیات جامعه ایران است. اگر از دیدگاهی آسیب شناختی نگاه کنیم متوجه می شویم که برخی ذهنیتها در جامعه ایرانی مانعی برای تحقق واقعی وحدت وانسجام ملی است. در این زمینه می توان به مولفه هایی چون عدم وجود تساهل و مدارا در جامعه، داشتن سابقه ای دیرین در فرهنگ استبدادی، دولت سالاری و عدم مشارکت مسوولانه در امور کشور، نبود اعتماد و ارتباط مناسب اجتمایی بین افراد و فردگرایی منفی به معنی دنبال کردن منافع شخصی بدون توجه به منافع جامعه اشاره کرد.

    آسیب هایی که ذکر شد و بسیاری از مشکلات دیگر در هر فرهنگ وجامعه ای می تواند موانع جدی در راه دستیابی به وحدت و انسجام ملی باشد. این مشکلات هم در رابطه افراد یک جامعه وهم در روابط دولت و شهروندان قابل بررسی است. با این وصف برای رفع این مشکلات باید مسئولان دست به اقداماتی جهت ارتقای سطح وحدت ملی بزنند. در این مهم همراهی مردم نیز ضروری است. در زیر به برخی از راهکارهای ارتقای وحدت و انسجام ملی اشاره می شود.

    کوشش در جهت نهادینه ساختن ارزسهای عام و مشترک میان اقشار وخرده فرهنگهای مختلف.

    تمرکززدایی وکاستن از حجم دولت و واگذاری امور به مردم برای فراهم شدن زمینه مشارکت آنها درنهادهای برنامه ریزی وتصمیم گیری و کنترل و نظارت.

    مشارکت دادن اقلیتهای قومی دینی و زبانی دراداره برخی از امور مربوط به خویش.

    تلاش در جهت گسترش عدالت اجتمایی وکاهش فاصله طبقاتی.

    واگذاری جدی و کارشناسانه بسیاری ازفعالیتها به بخش خصوصی.

    تشویق روحیه نقادانه و نقد پذیری درمیان تمام افراد جامعه.

    به پیشنهادهای فوق می توان موارد دیگری را نیز اضافه کرد. البته روشن است که متولیان امور نسبت به اهمیت موارد مذکور واقفند اما آنچه که مهم است و انجام آن بسیار دشوار، عملی کردن آنهاست.


    پنج شنبه 85 اسفند 17 , ساعت 9:9 عصر

    نسل سوم و انقلاب اسلامی

    بررسی واقعیات موجود پیرامون نسلهای انقلاب اسلامی مبین این نکته مهم است که بخشی از تفاوت های موجود بین نسل ها کاملاً طبیعی است. آرمان ها، نیازها و احساسات نسل جوان هر جامعه ای با نسل پیش متفاوت است به این معنی که معمولاً نسل های جدید، بخش هایی از دیدگاه های نسل های قبلی را تعدیل می کنند یا تغییر می دهند و برخی مواقع این تغییر و تعدیل ها بسیار جدی است. این تفاوت اگر به درستی شناخته شود و با شیوه های صحیح با آن برخورد گردد، نه تنها عارضه ای به دنبال نخواهد داشت، که موجب پختگی و ارتقای نسلهای آینده خواهد شد. بخش دیگری از این فاصله نه تنها طبیعی که مطلوب است و نشانه تحول خواهی، نوگرایی و سرزندگی نسل جوان می باشد. چنان که از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرزندان خود را نه برای امروز بلکه برای بیست سال آینده تربیت کنید؛ یعنی در واقع بیست سال بعد مانند امروز نخواهد بود و فضای معنایی بیست سال بعد نیز با فضای معنایی امروز تفاوت خواهد داشت، بنابراین، دگرگونی در نسل های جدی و تا حد زیادی طبیعی خواهد بود. اما اگر شکاف نسل ها را به معنی انقطاع و انقلاب نسل ها بدانیم، به معنی که پدیده نسل ها ممکن است از مسیر سیلان عادی خود خارج شود و در شرایط خاص دچار دگردیسی ناگهانی شود و این دگردیسی به گونه ای باشد که بتوان از کلمه انقلاب در نسل ها استفاده کرد که در آن تمام مفاهیم، گزاره ها، سلیقه ها و غیره به طور ناگهانی تغییر می یابند، در آن صورت به قطع می توانیم ادعا کنیم که این امر یک واقعیت نیست بلکه یک توهم بیش نخواهد بود. چرا که انقلاب در نسل ها زمانی است که هنجارها و ارزش های قدیمی در حال از بین رفتن باشند و ارزش های جدید نیز وجود نداشته باشد، آن وقت است که جامعه دچار انقلاب می شود. و این امر در جمهوری اسلامی قابل تصور نیست و نخواهد بود. مقام معظم رهبری در تبیین رابطه نسل سوم با انقلاب اسلامی می فرمایند:

    « یکى از حرفهایى که امروز محور جنگ روانى دشمن است - که لازم است آن را بگویم - این است که مى‌گویند نسل سوم انقلاب از ایده‌هاى انقلاب جدا شده است! بعد به دنبالش یک فلسفه هم مى‌گذارند -مثل همه‌ى فلسفه‌هاى قلابى و دروغین و جعلى که فقط براى توجیه یک حرف دروغ و غلط درست‌ مى‌کنند تا کسى جرأت نکند بگوید این حرف غلط است- مى‌گویند این حرف متکى به یک فلسفه است! آن فلسفه چیست؟ آن فلسفه این است که همواره در همه‌ى انقلابها، نسل سوم از آن انقلاب رو برگردانده‌اند! حرف دروغ، حرف غلط، حرف چرند! کدام انقلابها را مى‌گویید؟ در سال 1789 در فرانسه انقلاب شده؛ اما نه نسل سوم، نه نسل دوم، بلکه همان نسل اول از انقلاب برگشتند! بعد از چهار، پنج سال، یک حرکت علیه انقلابیونِ اول به وجود آوردند و سه، چهار سال‌ قدرت را قبضه کردند؛ باز بعد از چهار، پنج سال علیه آنها فعالیت شد؛ به سال 1802 که رسید، آن‌چنان ماهیت این انقلاب دگرگون شده بود که کسى مثل ناپلئون‌ توانست بیاید و تاج پادشاهى را روى سرش بگذارد! ... بعد هم تا نزدیک به هشتاد، نود سال رژیمهاى سلطنتى - البته سلطنتهاى گوناگون و سلسله‌هاى مختلف - در فرانسه پابرجا بود، که دایماً در حال جنگ و ابتذال و فساد بودند! آن انقلاب به نسل سوم که هیچ، به نسل دوم هم نرسید؛ چون پایه‌هاى انقلاب، پایه‌هاى سستى بود. امروز بعد از گذشت دو قرن، بعضیها در جمهورى‌ اسلامى خجالت نمى‌کشند؛ مى‌آیند ایده‌هایى که در زمان خودش یک انقلاب را نتوانسته بود به سامان برساند، با تیتر درشت به انقلابیون ایران تقدیم مى‌کنند؛ انقلابیونى که توانسته‌اند عظیم‌ترین انقلاب را با پایه‌هاى مستحکم به وجود بیاورند و سالهاى متمادى آن را در مقابل طوفانها حفظ کنند.

    انقلاب اکتبر شوروى هم به نسل سوم نرسید. هنوز شش، هفت سال از پیروزى انقلاب نگذشته بود که استالینیسم سر کار آمد؛...حکومت به اصطلاح کارگرى، که براى طبقات ضعیف تشکیل شده بود، به حکومت استبدادِ مطلق فردى تبدیل شد...بنابراین مسأله‌ى نسل دوم و سوم و این حرفها نبود؛ همان اوایل کار، همه چیز از دست‌ رفته بود. این کدام فلسفه است، با کدام انقلاب تطبیق شده و در کجا تجربه شده که نسلهاى سوم انقلاب، از انقلاب برمى‌گردند؟ نخیر، این بسته به این است که‌ ایده‌ى آن انقلاب چه باشد. اگر ایده‌هاى یک انقلاب بتواند نسل دوم و سوم و دهم را به خاطر اصالت و صحت خود قانع کند، آن انقلاب عمر ابدى خواهد داشت. ایده‌هاى انقلاب اسلامى، ایده‌هایى هستند که عمر ابد دارند. عدالت خواهى هیچ وقت کهنه نمى‌شود؛ آزادى‌خواهى و استقلال‌خواهى هیچ وقت کهنه‌ نمى‌شود؛ مبارزه‌ى با دخالت بیگانگان هیچ وقت کهنه نمى‌شود؛ اینها چیزهایى است که همیشه براى نسلها جاذبه دارد... مطمئن باشند همان شور و هیجان و ایمان و عواطفى که در نسل جوانِ آن روز وجود داشت و توانست آن کار را بکند، در این نسل جوان هم موجود است.»[1]

    ادامه دارد

    پی نوشت:

    [1] - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، 9/12/1379.



    شنبه 85 اسفند 5 , ساعت 5:0 عصر
    کرک، خطرات و دانستنی ها

    ، ماده ای محرک است که از تصفیه کوکائین به دست می آید و به اشکال مختلف تدخین (استنشاق دود) میشود. (Crack) که گاهی راک (Rock) نیز کرک نامیده میشود


    خطر کرک در چیست؟
    یقینا یکی از آشناترین جملات در رابطه با سوء مصرف مواد مخدر و محرک این است که شخص به محض استفاده از آن، دیگر نمیتواند مصرف این مواد را ترک کند. تنها سه بار مصرف مقدار بسیار اندکی از کرک، اعتیاد به آن را حتمی خواهد کرد و پس از این زمان بسیار کوتاه، شخص را به شدت به خود نیازمند و وابسته میکند.
    تقریبا هرگونه حالت تحرک و نشاط روحی و جسمی که توسط مواد اعتیاد آور ایجاد شود، با حس بیحالی و لختی همراه خواهد بود و هر چقدر مقدار به اصطلاح "پرواز" شادمانه حاصل از این سوء مصرف، بالاتر باشد، "سقوط" و احساس خماری و افسردگی پس از آن شدیدتر و طولانی تر خواهد بود.
    اعتیاد از همین جا آغاز میشود زیرا نیاز به فرار از این حالت ناگوار، موجب مصرف مجدد کرک شده و پس از برطرف شدن تاثیر اولیه کرک، حالت افسردگی باز میگردد…و این چرخه همچنان ادامه میابد.

    چرا آمار توزیع و مصرف کرک بالا است؟
    فروشندگان مواد مخدر علاقه بسیاری به فروش کرک دارند زیرا نه تنها ارزان تر از کوکائین است و راحت تر به فروش میرسد، بلکه مصرف آن هم ساده تر است و به ظاهر چندان "خطرناک" نمیرسد و از طرفی پنهان کردن آن هم ساده است.
    به این ترتیب فروش کرک در شهرهای بزرگ جهان و در مکانهایی مانند میادین شهر، مدارس، فروشگاههای بزرگ و … که پیش از این برای این تجارت مکانهایی بسیار خطرناک محسوب میشدند، به شدت افزایش یافته است.

    یک عمر پشیمانی و افسردگی در مقابل ۵ دقیقه لذت ظاهری!
    تدخین کرک برای شخص حس نشاط ظاهری شدیدی به دنبال دارد که حدود ۵ تا ۷ دقیقه طول میکشد. اما پس از آن با افسردگی حاد، احساس بی ارزش بودن و ولع فراوان برای مصرف مجدد این ماده، ادامه میابد.
    در یک دوره زمانی بسیار کوتاه، این ماده کنترل مصرف کننده را در دست میگیرد و این الگوی رفتاری به اعتیاد شدید می انجامد. نیاز به مصرف مکرر کرک به دوره هایی که معتادان کرک آنرا binge ( مدت عیاشی) مینامند، می انجامد. در یک دوره مصرف فرد تا جایی که پول و یا کرک در اختیار دارد و یا تا زمانی که به اغما فرو رود، به مصرف کرک ادامه میدهد.


    تهیه مواد از هر طریق ممکن
    نیاز به کرک بر هر نیاز و وابستگی عاطفی غلبه کرده و فرد معتاد برای تهیه آن به هر جنایت و عمل خشونت آمیز دست میزند.
    در میان افراد معتاد به هر گونه ماده اعتیاد آور، تهیه "مواد" در بسیاری از مواقع از راههای نامشروع و خلاف انجام میگیرد و بسیاری از کسانی که به کرک اعتیاد دارند نیز برای برآمدن از عهده مخارج تهیه مداوم آن به روشهای خلافکارانه دست میزنند. اما نکته پر اهمیت این است که دست زدن این افراد به اعمال خشونت بار و جنایتکارانه دلیل مهم دیگری هم دارد و آن بروز رفتارهای شرورانه و پرخاشگرانه ناشی از بروز بیماری پارانویا (بیماری سوء ظن) است که از عوارض مصرف کرک به شمار می آید و در واقع پرداختن این اشخاص به اعمال خشونتبار، لزوما به دلیل نیاز به پول نیست.

    اثرات روانی مصرف کرک چیست؟
    شخصی که کرک مصرف میکند به سرعت در حالات و شرایط مختلف روانی در حرکت است که با خوشی و رضایت فراوان و احساس برانگیختگی و هیجان همراه است، سپس با کم شدن اثر این ماده، دلتنگی و افسردگی و متعاقب آن زودرنجی، بی خوابی و پارانویا بر شخص غلبه میکند.
    معتادان به کرک، ممکن است حالات روانی اسکیزوفرنیک، توهم و خطاهای حس را نیز تجربه کنند. کسانی که مصرف کرک بسیار زیادی دارند در یک binge (مصرف) تمام این حالات را از سر میگذرانند، عده ای از این افراد در اثر ابتلا به پارانویا و افسردگی ناشی از مصرف دائم کرک، دست به خودکشی یا جنایت میزنند.

    مصرف بیش از حد یا Overdose و جنون
    تدخین کرک، به علت مقدار بسیار زیاد ماده محرکی که وارد جریان خون و به دنبال آن به مغز میکند، احتمال مصرف بیش از حد و مرگ آور یا مسمویت از کوکائین را هم افزایش میدهد. نشانه های این دو وضعیت مشابه بوده و شامل تهوع، استفراغ و تنفس نامرتب، تشنج و اغما است که میتواند به مرگ منتهی شود.
    مصرف همزمان کوکائین با الکل یا مواد مخدر دیگر، میتواند واکنشهایی شدید و مرگ آور به دنبال داشته باشد. مصرف مداوم کرک ممکن است به جنون کوکائین منجر شود که نوعی حالت روانی دائمی بوده و نشانه های آن پارانویا و توهم دیداری و شنیداری است.

    تاثیرات فیزیکی مصرف کرک
    ابتدایی ترین تاثیرات جسمانی کرک، گلودرد مزمن، گرفتگی صدا و تنگی نفس است که به برونشیت (ورم نایژه) و نفخ ریه منجر میشود. چشمها درشت شده و شخص هنگام تمرکز برای دیدن هر چیز، هاله هایی نورانی در اطراف آن مشاهده میکند.

    ضربان قلب تا حد ۵۰% افزایش میابد و رگها به سرعت منقبض شده موجب بالا رفتن فشار خون میشوند که میتواند به حمله قلبی، تشنج و سکته منجر شود. کرک به دلیل از بین بردن میل به غذا خوردن و ایجاد بیخوابی، موجب کاهش وزن شدید و سوء تغذیه میشود.

    چه کسانی از کرک استفاده میکنند؟
    هرچند کوکائین زمانی به عنوان ماده مخدر طبقه ممتاز شهرت داشت، اما اعتیاد به کرک محدود به یک گروه سنی یا شرایط اجتماعی / اقتصادی خاص نیست. در واقع کرک ارزان و در دسترس بوده لذا مصرف کوکائین را برای همه ممکن ساخته است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، اعتیاد به کرک نه تنها از سنین مدرسه، که از هنگام تولد و توسط مادران معتاد، آغاز میشود!

    چگونه معتادین به کرک را تشخیص دهیم؟
    یک نشانه ابتدایی سوء مصرف کرک، جدایی ناگهانی جسمی / روحی فرد از کانون خانواده و تغییر رفتار چشمگیر اوست. هرچند بسیاری از نشانه های زیر با مشکلاتی چون اختلالات احساسی یا گذراندن دوران سخت بلوغ مشابه است، اما هرگز نباید احتمال مصرف مواد محرک یا مخدر را از نظر دور داشت :
    • تغییرات بارز در شخصیت و رفتار
    • از دست دادن توجه و تمرکز
    • کاهش وزن
    • ناپدید شدن لوازم قیمتی خانه و نداشتن توضیح قانع کننده برای مقدار پول خرج شده
    • رفت و آمد با افراد معتاد
    • آشفتگی چشمگیر
    • رفتار کینه توزانه با افراد خانواده و دوستان
    • برنامه خواب نامنظم
    • بی توجهی به آراستگی ظاهری
    • پارانویا شدید (سوء ظن به همه)
    • بی قراری
    • اضطراب

    ۵ نشانه هشدار دهنده
    به گفته معتادین به کرک حالات زیر در هنگام برطرف شدن آثار ماده محرک بروز میکنند :
    • نگرانی و بیقراری برای تهیه مجدد کرک
    • افسردگی شدید
    • فقدان انرژی و بی اشتهایی
    • بی خوابی
    • داشتن احساساتی متناقض از عشق و تنفر نسبت به خود

    چهارشنبه 85 اسفند 2 , ساعت 10:11 عصر
    رازموفقیت یک کشاورز
     
    یکی از کشاورزان همواره در مسابقات ، جایزه ی بهترین غله را به دست می آورد و به عنوان کشاورز نمونه شناخته شده بود.رقبا و همکارانش علاقه مند شدند که سر از کار اتو در آورند و  راز موفقیتش را بدانند.به همین سبب او را زیر نظر گرفتند و مراقب کارهایش بودند.
    پس از مدتی جستجو ، سر انجام به نکته عجیب و جالبی رو به رو شدند. این کشاورز پس از هر نوبت کشت ، بهترین بذرهایش را به همسایگانش می داد و آنها را از این نظر تامین می کرد. بنابراین همسایگان او باید فاتح مسابقات می شدند نه خود او!
    کنجکاوی بیشتر شد و و کوشش علاقه مندان به کشف این موضوع کع با تعجب و تحیر نیز آمیخته شده بود ، به جایی نرسید . سرانجام تصمیم گرفتند که از خود او بپرسند و پرده از این راز عجیب بردارند. کشاورز هوشیار و دانا در پاسخ همکارانش گفت:"چون جریان باد ، ذرات بارور کننده ی غلات را از یک مزرعه به مزرعه دیگر می برد ، من بهترین بذرهایم را به همسایگان می دهم تا باد ذرات بارور کننده نامرغوب را از مزارع آنها به زمین من نیاورد و کیفیت محصولات مرا خراب نکند.!"
    همین تشخیص صحیح و درست کشاورز ، توفیق کامیابی در مسابقات بهترین غله را برایش به ارمغان آورد.


    <      1   2   3   4   5      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ