سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جستجوی دانش برای خدای همراه با نشان نیکو و عمل شایسته، بخشی از پیامبری است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 86 آذر 23 , ساعت 10:21 صبح

در ایام قدیم در روستای شلی  رسم بر این بود که در دهمین روز تولد نوزاد ‌، عده ای از بستگان و آشنایان برای صرف ناهار دعوت شوند. پس از صرف ناهار و چای و شیرینی مادر بزرگ و  یا قابله کودک را در گهواره می بندند. در بعضی مناطق اگر نوزاد فرزند اول باشد ، این وظیفه را مادربزرگ طرف مادری به عهده می‌گیرد. سپس مدعوین پولی به عنوان هدیه در گهواره طفل می گذارند.

بعضی از خانوادهها  پس از خوابانیدن نوزاد در گهواره ، بستگان طرف مادری نوزاد، روی گهواره گرد و یا نبات می‌شکنند و یا گهواره را چند بار به شدت تکان می‌دهند . این کار به این دلیل انجام می ‌شود که اگر در طول زندگی بین پدر و مادر نزاعی رخ داد ، گوش طفل به سروصدا عادت کرده باشند .

(راوی خاله ماه جان)

دوشنبه 86 مهر 2 , ساعت 10:38 صبح

مراسم آفتاب خواهی درروستای شلی
.در روستا شلی هنگامی که باران یابرف به مدت چند روز ادامه داشته باشد برای بند آمدن آن بچه‌های روستا تکه چوبی را بر می دارند وبا بستن تکه جارو وچند عددقوطی حلبی بر روی آن به درب منازل اهالی مراجعه و با خواندن شعر:     حسن گله شک ائنه تیتیر گوشک ائنه حسن ره سما دره  در راه خدا دره از خداوند طلب آفتاب می کنند و صاحب خانه با اهدای مقداری خشک بار و تخم مرغ و.... از آنها تشکرمی کند.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ