سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انصاف، اختلاف را می زُداید و الفتْ پدید می آورد. [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 86 خرداد 11 , ساعت 12:41 عصر

هشدارهاى پیشگیرانه

 
پیشرفت هاى جمهورى اسلامى ایران در عرصه هاى علمى، سیاسى، فرهنگى و اقتصادى اگرچه تا مختصات جامعه آرمانى مورد نظر مردم فاصله دارد، اما با شتاب قابل توجهى در حرکت رو به جلوست و این مهم از نگاه ملت هاى مظلوم و آسیب دیده از نظام سلطه جهانى دور نمانده است. در کنار این موضوع،ایستادگى ایران بر مواضع آرمانى و ارزشى خود و تغییر جهت گیرى سیاست خارجى از موضع انفعالى به موضع بعضاً فعال، در دولتمردان برخى کشورهاى دیگر هم این جرأت و جسارت را ایجاد کرده است تا به صورت شفاف، شعارها و مواضع ضد آمریکایى و عدالت خواهانه اتخاذ کنند. موضعگیرى هاى دکتر احمدى نژاد در سفر به کشورهاى آسیاى جنوب شرقى و آمریکاى لاتین و ابراز احساسات و حمایت هاى مردمى از مواضع وى نمایانگر شاخص این مسأله است. درحالى که سفر دوره اى جورج بوش به آمریکاى لاتین - یعنى حیاط خلوت ایالات متحده - واکنش تند مردمى را به همراه داشته است. ونزوئلا، بولیوى، نیکاراگوئه و... و کشورهایى که موج بیدارى مردمى، فضاى سیاسى آنها را به این سمت پیش مى برد، نماد بارز این رویکرد هستند.
اما در سوى دیگر ، آمریکا به عنوان مصرف کننده ۲۵ درصد نفت خام تولیدى جهان با روند استخراج فعلى مناطق نفت خیز خود تنها ۸ سال دیگر داراى نفت خام است. در میان کشورهاى جهان نیز تنها عربستان، ونزوئلا و عراق، بیش از ۱۰۰ سال دیگر داراى نفت خام هستند. گرچه بهاى نفت خام براى آمریکا که اصلى ترین صادر کننده محصولات پائین دستى نفت است، درجه اهمیت پائینى دارد، ولى امنیت استخراج، تولید و صدور نفت به آمریکا یکى از اولویت هاى اصلى سران آنهاست. این دو هدف مهم، سران کاخ سفید را بر آن داشت تا طرح «مهار سیاسى ایران همراه با دستیابى پایدار به منابع انرژى» را در دستور کار قرار داده و دنبال کنند، گرچه در هیچ کدام از دو هدف فوق موفقیتى به دست نیاورده اند. نظام سلطه جهانى با تبدیل شوراى امنیت سازمان ملل به محلى براى مشروعیت دادن به بى قانونى هاى خود در تجاوز به حقوق ملت ها اکنون در پى آن است تا بتواند با تصویب قطعنامه هاى مکرر در موضوع انرژى هسته اى، برآوردى از موضع افکار عمومى ملت ها و دولت هاى جهان براى تهدیدها و اعمال زور علیه جمهورى اسلامى ایران و مشروعیت دادن به آن داشته باشد و از این طریق بتواند بخشى از طرح فوق الذکر را دنبال کند.
این نخستین بار نیست که سران آمریکا ایران را تهدید به اعمال زور و خشونت مى کنند. هر از چند گاهى که مشاوران امنیتى و نظامى بوش از توانمندى ها و ظرفیت هاى ایران برآوردها و تحلیل هاى غلطى ارائه مى دهند به این گونه تهدیدها وزمینه سازى براى فعالیت هاى بعدى خودروى مى آورند .
در این میان «هشدارهاى پیشگیرانه» رهبر معظم انقلاب به «سران دیوانه کاخ سفید» مى تواند «عقلاى جامعه آمریکا» را بر آن دارد تا پیشینه فعالیت هاى خصمانه آمریکا علیه ایران و نتایج خفت بار آن را به دولتمردان خود یادآورى کنند. اشاره رهبر معظم انقلاب در جمع مردم در مشهد مقدس مبنى بر این که «اگر قرار باشد با ابزار شوراى امنیت بى قانونى کنند و حق مسلم ملت ایران را نادیده بگیرند ما هم مى توانیم بى قانونى کنیم و خواهیم کرد » از جمله این هشدارهاى پیشگیرانه است. ایشان در ادامه بیاناتشان نیز با اشاره به «استفاده ملت ایران از همه ظرفیت هاى خود براى ضربه زدن به متعرضان»، گسترده بودن دامنه پاسخ ایران را یادآورى کردند. گرچه سران کاخ سفید در این سال ها فرکانس تهدید هاى خود را کم و زیاد کرده اند اما هیچ گاه این تهدید ها فروکش نکرده است چرا که همیشه نظام سلطه جهانى در حال «گردن کلفتى» است. پیش تر هم رهبر معظم انقلاب در هشدارهاى پیشگیرانه خود گوشزد کرده بودند که «اگر آمریکا منافع ایران را تهدید نماید منافع آمریکا را در سراسر جهان به خطر خواهیم انداخت ». به هر حال غرب باید بداند که با موقعیت فعلى سیاسى و ژئوپلیتیک ایران، آمریکا براى هر دو هدفش باید به قواعد ایران و بازى در زمین طراحى شده توسط ایران تن بدهد، چرا که امنیت صدور نفت از خلیج فارس بدون همراهى ایران ممکن نیست و از طرفى نفوذ گفتمان سیاسى ایران در میان ملت هاى مظلوم جهان نیز روز به روز در حال گسترش است .




لیست کل یادداشت های این وبلاگ