سفارش تبلیغ
صبا ویژن
می دانم که برترین توشه رهرو به سوی تو، اراده استواری است که با آن تو را برمی گزیند و اینک، قلبم با اراده ای استوار با تو رازگویی می کند. [امام کاظم علیه السلام ـ در دعایش زمانی که او را به سوی بغداد می بردند ـ]
 
شنبه 86 شهریور 31 , ساعت 9:53 صبح

 

در زمانهای قدیم هنگام تحویل سال درروستای شلی افراد خانواده دور سفره هفت سین که با ظرافت و سلیقه خانم خانه چیده شده می‌‌نشینند و در حالیکه پدر خانواده دعای تحویل می‌‌خواند منتظر سال نو می‌شوند. در گذشته که امکانات ارتباطی مانند رادیو و تلویزیون نبود با تیراندازی یا گفتن اذان سال جدید را به همه اعلام می‌‌داشتند. بعد از این که سال نو شد کسی که به عنوان مادرمه انتخاب شده با مجمعی که در ان قرآن، آیینه، اب، سبزه و شاخه‌های سبز جوان قرار دارد وارد خانه می‌شود چهارگوشه اتاق‌ها را آب می‌‌پاشد قرآن را کنار سفره هفت سین می‌‌گذارد و شاخه‌های سبز (درخت آلوچه) را به این نیت که سال سرسبز و خوش و خرمی برای خانواده باشد، جلوی در اتاق آویزان یا روی طاقچه اتاق می‌‌گذارد. دراین روز مادر خانه، غذای عید، سبزی پلو با مرغ یا گوشت درست می‌کند. علاوه بر آن غذایی به عنوان خیرات برای اموات می‌‌پزند و بین مردم پخش می‌کنند. در غروب شب اول سال به این اعتقاد که چراغ خانه آنها همیشه روشن و نورانی باشد، به سر در خانه‌ها شمع یا شعله آتش آویزان می‌کننداز دیگر مراسم سنتی و رسمی روستای شلی تیرماه سیزده است که در اواسط آبان هر سال برگزار می‌شود. البته روایات مختلف در مورد تیرماه سیزده وجود دارد. می‌گویند که شب تولد امام علی است. می‌گویند پیروزی کاوه بر ضحاک و آرش کمانگیر و جشن مهرگان است. در این شب همه خانواده کنار هم جمع می‌شوند و تا پاسی از شب به خوردن تنقلات و گوش دادن به قصه و افسانه‌های بزرگ ترها سپری می‌کنند جوانان هم با در دست داشتن ترکه‌ای بلند که کیسه‌ای به انتهای آن بسته شده است. همراه کودکان به در خانه‌ها رفته و با سر و صدا و کوبیدن چوب به درخانه‌ها و لال بازی از صاحب خانه تقاضای هدیه می‌کنند به آنها پول، میوه، شیرینی داده می‌شود.هنگامی که لال به همراه گروه خود در کوچه‌ها شروع به حرکت می‌کند این اشعار را می‌‌خواند: لال بیمو، لال بیمو، پارسال و پیرار بیمو، چل بزن دیگه بزن، لال انه لالک انه، پیسه گنده خوانه، سالو ما ارزون نوه، لال مار رسوا نو، لال انه لالک انه، پاربورده امسال انه، لال آمده، لال آمده، پارسال و امسال امده، چرخ نخ ریسی را حرکت بده، به دیگ بزرم، لال آید، لال کوچک می‌آید، کسی که شیرینی پیس کنده می‌‌خواهد می‌آید، سال و ماه ارزان نمی‌شود، لال بزرگ رسوا نمی‌شود، لال می‌آید، لال کوچک می‌آید، پارسال رفته امسال می‌آید.

 


پنج شنبه 86 شهریور 29 , ساعت 11:14 صبح
سلام همراهان عزیز
  در ادامه سلسله بحث های مربوط به آداب ورسوم مردم روستای شلی قصد دارم طی چند نوشته به مهم ترین آداب روستا اشاراتی داشته باشم هر چند متاسفانه خیلی از این مراسمات به باد فراموشی سپرده شد ولی دانستن آن خصوصا برای جوانان روستا خالی از لطف نیست.لازم به ذکر است به خاطر عللی که در بخشهای قبلی از نزدیکی این روستا به استان مازندران اشاره کردم بسیاری از آداب بر گرفته از فرهنگ مازندران می باشد.
   بخش اول:مراسم نوروز خوانی
  نوروز خوانی

نوروز خوانان معمولا" پانزده روز قبل از فرا رسیدن عید نوروز به داخل روستاها می‌‌آیند و با خواندن اشعار در مدح امامان ترانه‌های محلی، طلیعه سال نو را به آنان مژده می‌‌دهند. نوروز خوانان چند نفر هستند که یک نفر اشعار را می‌‌خواند، یک نفر ساز می‌‌زند، نفر دیگر که به آن کوله کش (بارکش) می‌گویند به در خانه‌های مردم می‌رود و می‌‌خواند:

باد بِهارون بِیَمو / نِئروز سِلطون بِیَمو
مژده هادین دوستان رِ / گل بیَمو گلستون رِ
بهار آمد بهار آمد خِش آمد / علی با ذولفقار آمد، خوش آمد

نِئروزتان نِئروز دیگر / شِه ما رِ سال نِئ بووئه مِوارِک

صاحب خانه نیز با دادن پول، شیرینی، گردو، تخم مرغ و نخود، و کشمش از آنان پذیرایی می‌کند .

تنگه پر رمز وراز هیروتتتتت
سه شنبه 86 شهریور 27 , ساعت 8:0 صبح
سلام مجدد وتبریک اعیاد شعبانیه خدمت شما دوستان عزیز
  در ادامه معرفی روستای شلی امروز به فکرم رسید تا اطلاعات بیشتری را تقدیم دوستان بکنم :
روستای شلی و روستای هیکو که در حدود چهار کیلومتری شلی قرار داره را می توان به عنوان سرچشمه رودهای  که از طریق رود خانه تجن به دریای مازندران وصل می شود دانست به نحوی که در روستای شلی از سه سرچشمه به نامهای (آر دره.گنج دره. اسپرو.)و هیکو خود به عنوان سرچشمه که از طریق(هیرو)به سمت دریای مازندران آب راهدایت می کند وپس از عبو از روستاهای ملاده.تم.تلاجیم.فینسک وپر آب تر شدن در این مسیر به لحاظ پیوستن آب از چشمه های مسیر در نهایت با وصل شدن آبهای  مسیر تنگه کاورد  به سمت دریای مازندران سرازیر می گردنند لازم به ذکر است که اخیرا با احداث سد سلیمان تنگه بهره بهرداری لازم از این نعمت خدادادی بعمل می آید.
   عکس زیر از تنگه هیرو گرفته شده که تقدیم شما می گرددکه انشاالله در قسمت های بعدی از عجایب تنگه هیرو بیشتر خواهم نوشت:.تنگه زیبا وپر رمزوراز هیرو.
سه شنبه 86 شهریور 27 , ساعت 8:0 صبح

سلام دوستان
  حال که تمایل به دانستن بیشتر در خصوص روستای شلی شما از طریق ارسال پیام به من ثابت شد بد نیست بدانید که در مسیر سمنان به شلی بعداز عبور از روستای کاورد وارد تنگه کاورد می شوید که اولا باید عرض کنم که باز گشایی این تنگه از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی وتلاش برادران جهاد سازندگی می باشه ثانیا چشم انداز بسیار زیبایی داره که عکس زیر بخشی از این طبیعت زیبا را نشون می ده که تقدیم شما می کنم..

  

تنگه کاورد بین سمنان شلی.
سه شنبه 86 شهریور 13 , ساعت 9:20 صبح

شلی جایی است که تمام تابستانهای دوران خردسالی ام را درآنجا وییلاقهای تابستانی آن خصوصا شن چاله گذراندم. آخرین سالها کودکی ام همزمان با آغاز انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی  بود و اولین سالهای نوجوانی ام با سالهای آغاز جنگ تحمیلی مصادف شد. ملتی که تازه داشت استقلال وآزادی را تجربه می کرد، به یکباره مورد هجوم صدام  تحت حمایت همه جانبه شرق و غرب  و همه کشورهای عربی(بجز سوریه) قرار گرفت. پول نفت وهابیون برهبری فهد و شیوخ کویت و امارات و ...، موشک های زمین به زمین  کمونیست های تحت رهبری برژنف و گورباچف، سربازان بی رحم بعثی (به زنان وکودکان عرب زبان سوسنگردی هم رحم نکردند) و سلاح های مرگبار شیمیایی آمریکا و انگلیس و آلمان، میراژها و سوپر اتاندار فرانسه همه و همه به کمک صدام آمدند و از هوا و دریا و زمین کشور ایران مورد هجوم همه جانبه قرار دادند و با این برنامه که در مدتی کمتر از سه روز کار ایران را یکسره و صدام در تهران با یک مصاحبه مطبوعاتی  خبر پیروزی  را اعلام نماید.

    آن سالها  هر کس حتی اگر اندکی تدین و احساس و نوعدوستی در او وجود داشت (صرف نظر از سن وسال) نمی توانست نسبت به اوضاع و احوال کشورش بی تفاوت باشد.  ترک تفریح  و سرگرمی روتین شده تابستان برای من و بسیاری از هم سن و سال من اولین اقدام بود، خانه ییلاقی پدرم در روستا واقع شده است که از نظر منظره و چشم انداز و اشراف به روستا، انصافا کم نظیره

     یادش بخیر! می گویند آن زمان های قدیم کوچه های محله، حیاط منازل بود و به استثنای خانه های واقع شده در حواشی، هیچ خانه ای در داخل روستا حیاط مجزا نداشت! روستا کاملا کوهستانی و متمرکز بود.  اگر چه مکان مسطحی در آن یافت نمی شد. خانه ها کوچک اما با صفا بود، خانه هایی با دیوارهای گلی و سقفهای پوشیده از تخته های چوبی بود. خانه ها عموما دارای دونوع معماری (دیوار ساخته شده از گل و سنگ) و کل خنه (دیوار چوبی) بودند.

    آب روستا از چشمه, معروف به حلیبنی تامین میشود.وچشمه های دیگری مانند خوندارچشمه.کورچشمه و... در نزدیکی روستا وجود دارد .  در کنار خانه های آدم های با سلیقه  تنورهایی گلی برای پخت نان وجود دارد که به غایت دیدنی است.از اهالی آن که نگو و نپرس! اگرغریبه باشی آنجا همه اول به تو سلام می کنند و احوال تو را می پرسدند. در حالی که اصلا تو را نمی شناختند همه تو را به خانه هایشان دعوت می کنند و با نگاههای مهربانشان به تو خوش آمد می گویند.دلهاشان به زلالی چشمه هاشان و به صداقت و پاکی آسمان لاجوردی شان. ولی اگر آشنا باشی، سلام کردن وظیفه کوچکترها و نشانه ادب آنها است. انصافا عجب جایی هست همه چیز طبیعی و از های وهوی شهر در آن خبری نیست. 

    مهمتر و جالبتر از همه امام زاده قدیمی روستا به نام شاه ولی سلطان است که از تقدس خاصی در میان اهالی برخوردار می باشد، به طوری که هر یک از اهالی که از راه می رسد مستقیم به طرف آن رفته و با اعتقاد تمام اداب زیارت را بجا می اوردوبرای اموات که درجوارامام زاده دفن هستن فاتحه ای می خوانند.

ادامه دارد.....


شنبه 86 شهریور 10 , ساعت 1:11 عصر
سلام دوستان خواستم یادآوری کنم که اگر رفتید شلی یا ملا ده حتما به دوستان بگویید که شمارا به منطقه (پشلت) ببرند چون حیفه این همه راه بریدو زیبایی آنجارا نبینید . اگه باور ندارید عکس زیر راکه از منطقه گرفته شد را ببینید
سه شنبه 86 مرداد 23 , ساعت 10:27 صبح

سلام مجدد خدمت دوستان خوش ذوق
  اگه یادتون باشه در بخش اول معرفی روستای شلی عرض کردم که این روستا از یک طرف درحاشیه جنگل سرسبز مازندران قرار گرفته واز طرف دیگر به کوهستاهای زیبا ختم می شه. عکسی که در زیر مشاهده می کنید شمال روستا قسمت جنگلی انتهای حوزه استحفاظی استان مازندران و ابتدایی استان سمنان را نشون می ده.
    خداوکیلی از این زیباتر طبیعت سراغ دارید؟ به حرف من پی بوردید که عرض کرده بودم که سمنان خیلی متنوع تر از اون چیزهای است که شما شنیده بودید .پس این عکس هم تقدیم شما باد.

 

عکس
دوشنبه 86 مرداد 22 , ساعت 10:54 صبح

سلام

درقسمت قبل که منطقه (او بن)را معرفی کردم توفیق دوباره نصیب این جانب شد و تاریخ 19 مرداد (یعنی همین چند روز قبل)دوباره به آن منطقه سفر کردم جای همه دوستان خالی بود با توجه به هوای گرم تابستان سمنان این منطقه آنقدر خنک بود که بعضی از همراهانم که تازه توفیق مشرف شدن در اینگونه مناطق نصیب آنان شده بود شروع به پوشیدن کاپشن کردن چون اونا هم مثل بعضی افراد از سمنان فقط منطقه کویری خشک و گرم شنیده بودن غافل از اینکه به اعتقاد من این استان از خیلی از استانهای به نام کشور هم متنوع تر است که انشاا... در قسمت های بعدی بیشتر با مناطق آن آشنا خواهید شد

 راستی عکس زیر را همین تاریخ از (اوبن)گرفتم حیفم آمد که نشونتان ندم  پس تقدیم شما.

 


چهارشنبه 86 مرداد 17 , ساعت 8:56 صبح

باسلام به شما خوانندگان خوش ذوق

در سلسله مباحث معرفی روستای شلی عکسی که در ذیل مشاهده می کنید مربوط به منطقه (اوبن)یا به معنی فارسی زیراب می باشه که در سه کیلومتری شمال غربی روستا قرار دارد مکانی که یکی از چشمه های جوشان روستا از انجا سر چشمه می گیرد ضمنا از این گونه مناطق زیبا در منطقه زیاد وجود دارد که انشاا...درنوشته های بعدی بیشتر معرفی خواهم کرد.

 


چهارشنبه 86 مرداد 10 , ساعت 9:29 صبح

 این روستا   در 80کیلومتری شهرسمنان قرار داشته و از توابع بخش مهدیشهر می باشدکه با تعدادی از وستاهای دیگر منطفه پشتکوه تا قبل از استان شدن سمنان در حوزه استحفاظی استان مازندران قرار داشته اندکه بحمدا... به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی از نعمت امکاناتی نظیر جاده.برق.اب اشامیدنی بهداشتی.تلفن و... بهره مند گردید وباتوجه به قرار داشتن در حاشیه جنگل ازیک طرف وکوهستان از طرف دیگر دارای چشم انداز بسیار زیباو مناطق دیدنی جالب به همراه چشمه سار هامیباشدکه هر بینده ای را به خودجذب می کندبه امید دیدار

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ