سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شخص دیندار، ... حسادت را رها کرده است .در نتیجه، دوستی پدیدار شده است . [امام صادق علیه السلام]
 
شنبه 86 آبان 12 , ساعت 7:0 صبح

تبعید به ترکیه

شاه با غرور همیشگی و به تصور اینکه کشتارها و بازداشتها و محاکمه ها، نیروی مقاومت عمده را از سر راه برداشته است، تحت فشار آمریکا در انجام اصلاحات دیکته شده کاخ سفید مصمم بود. اصلاحات در نهایت می بایست به نفوذ همه جانبه آمریکا و حضور مستقیم کارگزاران این کشور در عرصه های مختلف اقتصاد و ارتش و ارکان رژیم شاه بیانجامد. از اینرو برداشتن موانع حقوقی و قانونی برای حضور نیروهای آمریکایی در ایران و تضمین امنیت و مطلق العنان بودن آنان شرط اولیه بود. احیای رژیم کاپیتولاسیون (مصونیت سیاسی و کنسولی اتباع آمریکایی در ایران) در دستور کار قرار گرفت. تصویب لایحه کاپیتولاسیون بوسیله مجلسین فرمایشی سنا و شورا تیر خلاصی بر استقلال نیم بند ایران بود.

........ افشاگری امام علیه تصویب لایحه کاپیتولاسیون، ایران را در آبان سال 43 در آستانه قیامی دوباره قرار داد. اما رژیم شاه با بهره گیری از تجربه سرکوبی قیام 15 خرداد سال قبل به سرعت دست بکار شد.

....... سحرگاه 13 آبان 1343 دوباره کماندوهای مسلح اعزامی از تهران، منزل امام خمینی در قم را محاصره کردند. شگفت آنکه وقت بازداشت، همانند سال قبل مصادف با نیایش شبانه امام خمینی بود.

......آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی نیز در روز تبعید امام بازداشت و زندانی شد و پس از چندی در 13 دیماه 1343 به ترکیه نزد پدر تبعید گردید.

 از ترکیه به عراق

روز13 مهر ماه 1344 حضرت امام به همراه فرزندشان آیت الله حاج آقا مصطفی از ترکیه به تبعیدگاه دوم، کشور عراق اعزام شدند.

...... دوران اقامت طولانی و 13 ساله امام خمینی در نجف در شرایطی آغاز شد که هر چند در ظاهر فشارها و محدودیتهای مستقیم در حد ایران و ترکیه وجود نداشت اما مخالفتها و کارشکنیها و زخم زبانها نه از جبهه دشمن رویارو بلکه از ناحیه روحانی نمایان و دنیا خواهان مخفی شده در لباس دین آنچنان گسترده و آزار دهنده بود که امام با همه صبر و بردباری معروفش بارها از سختی شرایط مبارزه در این سالها به تلخی تمام یاد کرده است. ولی هیچیک از این مصائب و دشواریها نتوانست او را از مسیری که آگاهانه انتخاب کرده بود باز دارد.

...... اینرو امام خمینی سلسله درسهای خارج فقه خویش را با همه مخالفتها و کارشکنیهای عناصر مغرض در آبان 1344 در مسجد شیخ انصاری (ره) نجف آغاز کرد، که تا زمان هجرت از عراق به پاریس ادامه داشت.

....... با روی کار آمدن حزب بعث (26 تیرماه 1347) در عراق و دشمنی این حزب با حرکتهای اسلامی، دشواریهای بیشتری فرا روی نهضت امام خمینی پدید آمد، اما حضرت امام دست از مبارزه نکشید.

........ در اردیبهشت 1349 مطبوعات آمریکا ورود هیئتی از بزرگترین سرمایه داران آمریکایی به سرپرستی راکفلر را خبر دادند. آنها آمده بودند تا چگونگی بازگشت درآمدهای نفتی ایران به آمریکا را که از این سال به بعد بصورتی سرسام آور و رو به فزونی می نهاد و نحوه مشارکت شرکتهای آمریکایی در این خوان گسترده را بررسی کنند.

........ آیت الله سعیدی از جمله پرشورترین یاران امام خمینی بود که در این ماجرا در اردیبهشت 1349 دستگیر و پس از ده روز تحمل شکنجه های وحشیانه ساواک در زندان قزل قلعه به شهادت رسید.

 ازعراق به پاریس

در دیدار وزرای خارجه ایران و عراق در نیویورک تصمیم به اخراج امام خمینی از عراق گرفته شد. در روز دوم مهر 1357 منزل امام در نجف بوسیله قوای بعثی محاصره گردید. انعکاس این خبر با خشم گسترده مسلمانان در ایران، عراق و دیگر کشورها مواجه شد. رئیس سازمان امنیت عراق در دیدار با امام خمینی گفته بود که شرط ادامه اقامت ایشان در عراق دست کشیدن از مبارزه و عدم دخالت در سیاست است و امام نیز با قاطعیت پاسخ داده بود که به خاطر مسئولیتی که در مقابل امت اسلام احساس می کند حاضر به سکوت و هیچگونه مصالحه ای نیست.

روز 12 مهر، امام خمینی نجف را به قصد مرز کویت ترک گفت. دولت کویت با اشاره رژیم ایران از ورود امام به این کشور جلوگیری کرد. قبلا صحبت از هجرت امام به لبنان و یا سوریه بود اما ایشان پس از مشورت با فرزندشان (حجه الاسلام حاج سید احمد خمینی) تصمیم به هجرت به پاریس گرفت. در روز 14 مهر ایشان وارد پاریس شدند. و دو روز بعد در منزل یکی از ایرانیان در نوفل لوشاتو (حومه پاریس) مستقر شدند.

در مدت اقامت 4 ماهه امام در پاریس، نوفل لوشاتو مهمترین مرکز خبری جهان بودو مصاحبه های متعدد و دیدارهای مختلف امام دیدگاههای ایشان را در زمینه حکومت اسلامی و هدفهای آتی نهضت برای جهانیان بازگو می کرد. به این ترتیب جمع بیشتری از مردم جهان با اندیشه و قیام ایشان آشنا شدند و از همین جا بود که بحرانی ترین دوران نهضت را در ایران رهبری کرد.

..... امام خمینی در دیماه 57 شورای انقلاب را تشکیل داد. شاه نیز پس از تشکیل شورای سلطنت و اخذ رای اعتماد برای کابینه بختیار در روز 26 دیماه از کشور فرارکرد. خبر در شهر تهران و سپس ایران پیچید و مردم در خیابانها به جشن و پایکوبی پرداختند. جلسات مداوم هایزر با مستشاران نظامی امریکا و امرای ارتش شاه نتوانست به بختیار در فائق آمدن بر اعتصابها و پایان دادن به قیام مردم کمکی بکند.

  بازگشت امام خمینی

.... سرانجام امام خمینی بامداد 12 بهمن 1357 پس از 14 سال دوری از وطن وارد کشور شد.

..... در 16 بهمن 57 امام خمینی رئیس دولت موقت انقلاب را تعیین نمود.

..... بدین ترتیب آخرین مقاومتهای رژیم شاه درهم شکسته شد و صبحدم 22 بهمن خورشید پیروزی نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی و پایانی بر دوران دیرپای سلطنت شاهان ستمگر در ایران طلوع کرد.

 دوران استقرار

ـ تشکیل دولت  اسلامی  به شورای انقلاب جهت تشکیل دولت موقت .

ـ تسخیر لانه جاسوسی امریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و حمایت امام خمینی از این جریان بطوری که آن را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول دانستند.

ـ جنگ تحمیلی و دفاع 8 ساله امام و امت ایران.

ـ پیش بینی فروپاشی قطب مارکسیتی جهان در پیام امام خمینی به گورباچف.

ـ دفاع از پیامبر اسلام و ارزشهای دینی درصد و حکم ارتداد و اعدام سلمان رشدی.

ـ سالهای آخر عمر و حوادث ناگواری چون کشته شدن حجاج بیت الله الحرام و کنار نهادن (آیت الله منتظری) از قائم مقام رهبری نظام.

 رحلت امام خمینی

..... ساعت 20/22 بعدازظهر روز شنبه سیزدهم خرداد ماه سال 1368 لحظه وصال بود. قلبی از کار ایستاد که میلیونها قلب را به نور خدا و معنویت احیا کرده بود. به وسیله دوربین مخفی ای که توسط دوستان امام در بیمارستان، نصب شده بود روزهای بیماری و جریان عمل و لحظه لقای حق ضبط شده است. وقتی که گوشه هایی از حالات معنوی و آرامش امام در این ایام از تلویزیون پخش شد غوغایی در دلها برافکند که بر وصف آن جز با بودن در آن فضا ممکن نیست. لبها دائما به ذکر خدا در حرکت بود. در آخرین شب زندگی و در حالی که چند عمل جراحی سخت و طولانی در سن 87 سالگی تحمل کرده بود و در حالیکه چندین سرم به دستهای مبارکش وصل بود نافله شب می خواند و قرآن تلاوت می کرد. در ساعات آخر، طمانینه و آرامشی ملکوتی داشت و مرتبا شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر اکرم (ص) را زمزمه می کرد و با چنین حالتی بود که روحش به ملکوت اعلی پرواز کرد. هجرتش داغی التیام ناپذیر بر قلبها نهاد.

..... او خود در وصیتنامه اش نوشته است:

«با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر می کنم و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم و از خدای رحمن و رحیم می خواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد و از ملت امیدوارم که عذرم را در کوتاهی ها و قصور و تقصیرها بپذیرند و با قدرت و تصمیم و اراده به پیش بروند».

  تالیفات امام خمینی:

آثار عرفانی:

ـ شرح دعای سحر

ـ شرح حدیث جنود عقل و جهل

ـ حاشیه بر شرح فصوص الحکم

ـ حاشیه بر مصباح الانس

ـ شرح چهل حدیث

ـ سرالصلوه (صلاه العارفین و معراج السالکین)

ـ آداب نماز (یا آداب الصلوه)

ـ رساله لقاء الله

ـ حاشیه بر اسفار

ـ جهاد اکبر یا مبارزه با نفس

ـ تفسیر سوره حمد

ـ دیوان شعر

ـ نامه های عرفانی

 آثار فقهی:

ـ کشف الاسرار

ـ انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه ـ 2 جلد

ـ بدایع الدرر فی قاعده نفی الضرر

ـ رساله الاستصحاب

ـ رساله فی التعادل و التراجیح

ـ رساله الاجتهاد و التقلید

ـ مناهج الوصول الی علم الاصول ـ 2 جلد

ـ رساله فی تعیین الفجر فی اللیالی المقمره

ـ کتاب الطهاره ـ 4 جلد

ـ تعلیقه علی العروه الوثقی

ـ مکاسب محرمه ـ 2 جلد

ـ حاشیه بر رساله ارث

ـ تقریرات درس اصول آیه الله العظمی بروجردی

ـ توضیح المسائل (رساله علمیه)

- مناسک حج

ـ تحریر الوسیله ـ 2 جلد

ـ کتاب البیع ـ 5 جلد

ـ کتاب الخلل فی الصلوه

ـ حکومت اسلامی یا ولایت فقیه

ـ استفتائات

 برخی دیگر از آثار:

ـ پیامها، سخنرانیها، مصاحبه ها و احکام و نامه ها ـ 22 جلد

ـ وصیتنامه سیاسی الهی

ـ تقریرات دروس امام خمینی

ـ رساله نجاه العباد

ـ تعلیقه علی وسیله النجاه

ـ رساله فی قاعده من ملک

ـ رساله فی التقیه

ـ رساله فی الطلب و الاراده

ـ مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه

ـ حاشیه بر شرح التعلیقه علی فوائد الرضویه



لیست کل یادداشت های این وبلاگ