گرفتن حق ضعیف: مردم، به خدا سوگند که بیگمان کسی از شما نزد من قویتر از ضعیف نیست تا حقش را بگیرم و کسی نزد من ضعیفتر از قوی نیست تا حق [دیگران] را از او بستانم. الکامل فی اللغه و الادب؛ ج1، ص 8.
دوری از ضعیف نشان دادن خود، در نزد دشمنان: ای علی! اگر[ناچار شوم] دست خود را تا آرنج د ردهان اژدها فرو برم، این عمل نزد من خوشتر است از این که، از کسی که چیزی نبوده و دارا شده است، چیزی را درخواست کنم. من لایحضرهالفقیه، چاپ دوم، انتشارات جامعه مدرسین قم، ج4، ص 373.
پرهیز از خواری در برابر دشمنان: رسول خدا(ص) در تمام دوران رسالت خود تلاش کرد تا صورتهای مختلف استرحام(ترحم طلبیدن از غیر) را از روابط اجتماعی بزداید و جامعه ای سربلند و ارجمند برپا سازد. آن حضرت به پیروان خود میآموخت که با سربلندی و ارجمندی زیست کنند و آنان را در این جهت تربیت مینمود. عالم ربانی، احمد بن فهد حلی، نقل کرده است که روزی پیامبر اکرم(ص) به اصحاب خود فرمود: «الا تبایعونی»(آیا با من مبایعت نمیکنید؟) گفتند: ما با شما مبایعت کردیم. فرمود:«تبایعونی علی ان لا تسألوا الناس شیئا» (مبایعت کنید مرا در این که از مردمان چیزی خواهش نکنید) و پس از آن اگر از دست کسی تازیانه میافتاد، خود فرومیآمد و آن را برمیداشت و به کسی نمیگفت آن را به من بده. عدهالداعی و نجاحالساعی دارالکتاب الاسلامی، بیروت، 1407 ق، صص 99-100.
دست خدا: «الا یدی ثلاث: فیدالله العلیا و یدالمعطی التی یلیها و یدالسائل اسفلی الی یوم القیامه، فاستعفف عن السؤال مااستطعت» دستها سه تاست: دست خدا که بالاتر است و دست دهنده که پس از آن است و دست خواهشکننده که تا روز قیامت پایینتر است، پس تا میتوانی از خواهش کردن [و اظهار نیاز نمودن] خودداری کن. تاریخ یعقوبی، ج2، ص 67
فزونخواهی اطرافیان: از لوازم مدیریت صحیح، بستن راههای سوءاستفاده از هر طرف به ویژه از جانب اطرافیان و وابستگان است. طبع عافیت طلب و فزونخواه آدمی در مرتبه اسفلسافلین میل به «سخره» دارد. این که دیگران را در جهت مطامع خود به کار گیرد و همه چیز را به خود و اطرافیان و وابستگان خود اختصاص دهد و خودکامگی نماید و این امر در همه تاریخ از اسباب سقوط و هلاکت زمامداران و دولتها بوده است. تحفالعقول، ص 19، احیاءالعلوم، ج2، ص 330.
فزونخواهی اطرافیان: کسی که در رأس امور قرار میگیرد، هر چند که خود، انسانی وارسته باشد و اهل سوءاستفاده و ستم و تعدی نباشد، اما خواه ناخواه اطرافیان و وابستگانی دارد که ممکن است بخواهند از مقام و قدرت او سوءاستفاده کنند و به امتیازها و امکاناتی بیشتر از دیگران و خلاف مصالح عمومی دست یابند. ممکن است از وی انتظارهایی داشته باشند که تن دادن به آن انتظارها به منزله زیر پا گذاشتن حدود الهی و منافع عمومی باشد. حق، آن است که از همان ابتدا، باید این گونه انتظارها و امتیازطلبیها را قطع کرد و چنین راهی را سد نمود. آیین کشورداری از دیدگاه امام علی(ع)، تقریر و تنظیم: حسین کریمی، چاپ اول، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1366.ش، ص184-185.
مال حلال: هر کس از دسترنج خویش خورد، خداوند به او نظر رحمت کند و هیچگاه او را عذاب نخواهد کرد. مستدرک الوسائل، ج2، ص 417
مال حلال: هر کس از دسترنج خویش خورد، روز قیامت در کنار انبیاء باشد و از ثواب آنان برخوردار خواهد شد. مستدرک الوسائل، ج2، ص 417
مال حلال: آنکه از دسترنج خویش مال حلال خورد، درهای بهشت به روی او باز شود و از هر دری که بخواهد، وارد خواهد شد. مستدرک الوسائل، ج2، ص 417
وصیت به تجار و بازرگانان: ای گروه تجار و بازرگانان! مواظب و مراقب باشید همه تاجران و بازرگانان، روز قیامت، به عنوان فاجر و بدکار برانگیخته میشوند مگر آن بازرگانانی که حدود خدا را رعایت کنند و پرهیزکار و نیکوکار و راستگو باشند. میزانالحکمه، ج1، ص 528
نهی از احتکار : از پیامبر اکرم (صُلَّی الَلهْ عُلَیًهِ وُ آلِه وُ سُلَمً) نقل شده است: رونقدهنده بازار مسلمین با جلب اجناس، روزی بسیاری دارد ولی محتکر، محروم خواهد بود. هرکه نسبت به مسلمانان موادغذائی را احتکار نماید، خداوند او را به فقر و جذام مبتلا میسازد. (جامعالاصول ج1، ص594)
نهی از احتکار: در بازار ما مسلمین، شخصی که جنس مورد نیاز مردم را احتکار نماید، همچون کافر به کتاب خدا میباشد. میزانالحکمه، ج2، ص 487
نهی از احتکار : رسول خدا (صُلَّی الَلهْ عُلَیًهِ وُ آلِه وُ سُلَمً) فرمودند: هرکس گندم را (یا موادغذایی دیگر در روایت آمده) چهل روز احتکار نماید برای اینکه قیمتش بالا برود، چنین شخصی از خدای روگردان و خداوند هم از او بیزار است. (بحارالانوار، ج62، ص292)
نهی از ربا : از پیامبر اکرم(صُلَّی الَلهْ عُلَیًهِ وُ آلِه وُ سُلَمً) نقل شده که فرمودند: همانا ترسناکترین چیزی که درباره امت خود از آن بیم دارد کسبهای حرام و آلوده و شهوت پنهان و گرفتار شدن به ربا میباشد. (وسائل الشیعه، کتاب التجاره، ص52)
مال حلال : پیامبر اعظم (صُلَّی الَلهْ عُلَیًهِ وُ آلِه وُ سُلَمً) فرمودند: آنکه از دسترنج خویش، مال حلال خورد، درهای بهشت به روی او باز شود و از هر دری که بخواهد، وارد خواهد شد و خداوند به او نظر رحمت کند و هیچگاه او را عذاب نخواهد کرد. (مستدرک الوسائل ج2، ص417)
آداب خرید و فروش :
رسول خدا(صُلَّی الَلهْ عُلَیًهِ وُ آلِه وُ سُلَمً) فرمودند: چهار چیز اگر در کسی باشد کسب و تجارت او پاکیزه و حلال است: 1. هنگامی که کالائی میخرد عیب روی آن نگذارد و مذمت آن جنس را نکند. 2. هنگامی که چیزی میفروشد تعریف و تمجید ننماید. 3. عیب کالا را نپوشاند و یا کاری نکند که خریدار فریب بخورد. 4. در بین خرید و فروش قسم و سوگند نخورد (چیزی که الان رواج پیدا کرده که هم خریدار و هم فروشنده در معاملات خود قسمهای زیادی بر زبان جاری میکنند، از این عمل پرهیز نماید.) (وسائل الشیعه، ج12، ص285)
|