سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تیز فهمی و پرخوری گرد هم نیایند . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 86 مرداد 21 , ساعت 2:18 عصر
بسم الله الرحمن الرحیم
 

  • کنار هم قرار گرفتن دو مقوله « وحدت ملی » و « انسجام اسلامی » علاوه بر اینکه نشانه نیاز امروز و همیشه جامعه به هردوی آنهاست این مفهوم را نیز اعلام می کند که این دو ملازم همدیگر هستند.
    مردمی که می خواهند به عنوان یک مذهب با مردم دیگری که پیروان مذاهب دیگر هستند مجموعا زیر یک چتر که وجه مشترک مذاهب شان به عنوان دین واحد است قرار بگیرند. قبل از هر چیز باید خودشان با هم متحد باشند. این هدف را اگر در مورد یک ملت در نظر بگیریم طبیعی است که آن ملت فقط هنگامی می تواند سخن از انسجام با دیگر ملت ها به میان بیاورد که خود از وحدت برخوردار باشد.
    انسجام اسلامی که وحدت ملت های مسلمان است و مجموعه آنها امت واحده را تشکیل می دهند برای آنکه تحقق یابد قبل از هر چیز نیازمند شکل گیری وحدت هر یک از ملت هائی است که قرار است بخشی از امت واحده باشند. اگر خود ملت ها در درون خود دچار تفرقه باشند امکان ندارد از مجموع چنین ملت هائی یک امت متحد تشکیل شود و انسجام تحقق یابد. بنابر این انسجام اسلامی فقط درصورتی قابل تحقق است که ملت های مسلمان در درون خود دچار تفرقه نباشند.
    این واقعیت درخصوص ملت ایران که در سال جاری از زبان رهبر خود منادی « انسجام اسلامی » است بیش از دیگران مورد انتظار است . ملت مسلمان ایران هنگامی می تواند منادی انسجام اسلامی باشد که خود از انسجام داخلی برخوردار باشد و نمونه کامل وحدت ملی باشد. علاوه بر این رهبر معظم انقلاب که برای سال جاری مقوله بسیار مهم « انسجام اسلامی » را در نظر گرفته اند مقوله « اتحاد ملی » را قبل از آن قرار داده و این دو را در عمل غیرقابل انفکاک دانسته اند. عنوان ترکیبی « وحدت ملی و انسجام اسلامی » این نکته را بیان می نماید که راه رسیدن به « انسجام اسلامی » تحقق « وحدت ملی » است .
    با توجه به این مقدمه اکنون می توانیم به این سئوال مهم پاسخ بدهیم که « وحدت ملی » چگونه تحقق خواهد یافت و سئوال مهمتر آنکه دشمنان وحدت ملی چه کسانی هستند
    از آنجا که وحدت ملی با مصالح و منافع همه افراد جامعه منطبق است عوامل تحقق آنرا به راحتی می توان شناخت .
    برای همه حق و سهم قائل شدن در مواهب خدادادی و حقوق شهروندی
    آزادی های مشروع را برای همه خواستن
    حدود افراد و حریم آنها را حفظ کردن
    در موارد لازم تا حدودی که ممکن است از خودگذشتگی نشان دادن
    برای حفظ اصول و عدالت تلاش کردن
    و برای عقاید قانونی همدیگر احترام قائل شدن
    اینها حداقل حقوقی است که همه شهروندان یک جامعه باید از آن برخوردار باشند. تامین بعضی از این امور برعهده حکومت و رعایت بقیه بر عهده آحاد مردم است . در مواردی که مردم و یا دولتمردان از انجام وظایف خود تخطی نمایند باید براساس موازین قانونی با آنها برخورد شود تا شرایط وحدت فراهم گردد. اگر جامعه ای در تحقق وحدت دچار مشکل است عقلای جامعه باید بررسی کنند و به این سئوال اساسی پاسخ بدهند که کدامیک از عوامل وحدت دچار اختلال گردیده و رعایت نمی شود و بعد از شناسائی بلافاصله برای برطرف نمودن آن اقدام نمایند.
    با توضیحات اجمالی که درباره عوامل وحدت ملی داده شد شناخت دشمنان وحدت بسیار آسان است .
    دریغ کنندگان از اعطای حق و سهم افراد و اقشار جامعه در زمینه های مختلف مواهب خدادادی و حقوق شهروندی
    محدود کنندگان آزادی های مشروع و متجاوزان از حد و مرز آزادی های مشروع
    حریم شکنان و متجاوزان به حدود افراد از طریق بی حرمتی ها دروغ ها تهمت ها و شایعه سازی هائی که معمولا برای زمین زدن رقبا و خارج ساختن آنها از میدان صورت می گیرد.
    کسانی که در موارد لازم حاضر به گذشت برای رسیدن به مصالح بالاتر و منافع عمومی نیستند.
    مخالفان عدالت و کسانی که به حقوق عمومی تجاوز می کنند
    خودمحوران و افراد و گروه هائی که فقط خود و عقاید خود را قبول دارند و حاضر نیستند برای عقاید قانونی دیگران اهمیت و ارزش قائل شوند.
    اینکه در جامعه ما پای بندی به حقوق شهروندان گروه ها احزاب و جمعیت ها چقدر است نکته ایست که نیازمند بررسی دقیق و همه جانبه است و نمی توان به صورت نظری درباره آن قضاوت کرد اما اگر احساس شود تحقق وحدت با مشکل مواجه است باید به این نتیجه رسید که در یک یا چند مورد به اموری که به عنوان عوامل تحقق وحدت برشمرده شد پای بندی وجود ندارد. در چنین مواردی می توان دریافت که دشمنان وحدت در جامعه فعالند و باید با آنها برخوردی جدی شود.
    با قطع نظر از میزان فعال بودن دشمنان وحدت در جامعه ما و یا قوت و ضعف عوامل تحقق وحدت در این واقعیت نباید اندکی تردید نمود که ما وقت زیادی نداریم . دشمنان ما بشدت فعالند و ما فقط درصورتی که اراده ای همگانی برای سرمایه گذاری مادی و معنوی گسترده برای تقویت عوامل وحدت ملی و مقابله با دشمنان آن داشته باشیم و کمترین کوتاهی را در این زمینه روا نداریم توفیق تحقق وحدت ملی را به دست خواهیم آورد امری که نقطه عزیمت به عرصه انسجام اسلامی خواهد بود و جهان اسلام را در برابر مطامع دشمنان اسلام بیمه خواهد کرد.

    روزنامه جمهوری اسلامی 21/05/1386

















  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ